Sitter och kollar på uppdrag granskning och efter att överförmyndaren i…  Karlskrona eller något fått en känga följe en reporter med på en hemvärnsövning. Jag är inte rätt person att gå lös på hemvärnet men det gör jag ändå, lite i alla fall.

Det är frivilliga och välvilliga människor som ställer upp för att de tror att de ska göra någon nytta. Tyvärr är det väl inte riktigt så, tycker jag. De säger att de upprätthåller kompetensen och bla bla bla men man är inte en kompetent soldat om man 3 gånger per år rycker ut på en övning som varar i 20 timmar. Hemvärnet kan på sin höjd vara till nytta för att leta efter försvunna eller släpa sandsäckar vid översvämningar. Om de skulle skickas ut i strid skulle de inte bli något annat än slaktade. Inget annat än yrkessoldater och specialförband är något att ha för militära insatser. Fortsätt skära ner på de onödiga kostnaderna och give me my money back give me my money back you bitch.

Jag fnissade mig igenom hela inslaget när hemvärnssoldaterna snubblade sig igenom skogen. Humor är som bäst när den är ofrivillig. Förlåt hemvärnet. Förlåt för att jag gnäller.