Naiva puckon utbrister: ”Den har jag läst, sååå spännande och det häftigaste av allt är ju att allt är sant i den!” så fort da vinci-koden nämns.  Själv behövde jag inte läsa många sidor i boken för att förstå att allt Brown skriver inte är sanning. Visst, da vinci-koden är jävligt spännande men efter att ha läst den undrade jag vad som var sant, vad som var sanning med modifikation och vad som var rent påhitt.

Jag snappade upp ”Sanningen om da vinci-koden” i bokhandeln och få gånger har jag känt mig så korkad som när jag läst den boken. Den är vad man bukar kalla en lärd bok. Jag ser mig själv som en rätt bildad människa för att vara 19 år men att hänga med i boken var inte helt lätt, som tur var fanns det ordförklaringar längst bak.Man fick plöja igenom en hel del skit för att komma till de intressanta sakerna i boken men den är helt klart värd att läsa om man är intresserad av vad som ligger bakom Browns da vinci-koden

.Den är kort också så det är ingen enorm pers att komma från pärm till pärm. Boken känns för övrig väldigt objektiv och sanningsenlig men som sagt, en del skit måste man plöja genom för att hitta de intressanta sakerna.