Imorse slog det mig! Jag tittade nästan på the voice morgonshow på 5:an och när jag sneglade mot tv:n råkade Sean Kingston vara i rutan och jag fäste direkt blicken vid hans halsband. Det var ett ca 10×15 cm stort metallstycke, säkerligen av någon ädel sort, med s.k. häftigt bling-bling på och mönstret som bildades var Jamaicas flagga. ”Okej”, tänkte jag och fortsatte: ”det där är ju inte lite smaklöst”. Make no mistake. Jag har inget emot Jamaica, go! cool runnings, säger jag bara.

Jag kom på anledningen till varför Jean Kingston och hans jämlikar har osmakligt mycket ädelmetaller och ädelstenar runt hals och fingrar. Allt handlar ju om att visa att man har pengar; bilar, hus osv. Smycken är ett stort värde på liten yta (bara lite större yta när det gäller hip hop-folket) och dessutom kan man ha dem klart synliga så att alla ser hur rik man är. Om man vill visa att man är rik köper man snygga och dyra smycken. Vill man visa att man är snuskigt rik och kan spendera massor med pengar på saker som till och med är gräsligt fula spenderar man pengarna på fula smycken.

Det finns saker som olika kulturer inte rikgtigt förstår med varandra, det känns skönt att jag har dragit mitt strå till stacken och rett ut det här.