Reinfeldt klappar Bush på axeln och ler, han vill väl hålla sig på god fot för att få äver Bush till Sverige så småningom, fast Reinfeldt har ju varken en herrgård eller ranch att visa upp som andra. Visst kan de väl få ha en trevlig pratstund men när Bush nämnde Irakkriget verkade det som att Reingeldt inte ville berika samtalet med sin åsikt. Enligt källor sa iallafall inte Reinefeldt något. Men oj, det måste ha varit en talande tystnad, med så mycket motstånd i Sverige och runtom i Europa kan väl inte vår stadsminister vara för kriget i Irak.
Han tänker väl typ som oss alltså liksom (bah)…

De pratade också om miljöfrågor och Bush kan väl börja med att skriva under Kyotoprotokollet som resten av världen har gjort (undantaget Australien och USA). Toyota Prius-landet eller Kalifornien som det också kallas ibland har till och med satt upp egna mål som liknar Koutoprotokollets.

Okej, jag skulle inte peka på allt som Bush gör fel om jag satt och pratade med honom men jag skulle iallafall göra lite anmärkningar men inte tillräckligt för att tonen skulle gå från god till grå.

Det kanske inte bara är den unga genereationen som är amerikaniserade och på något sätt ser upp till USA (för allt vi har sett kommer därifrån). Själv ser jag fram, och inte upp, emot min framtida resa till NYC, inte ser jag upp till USA som stormarkt.


Artikel om detta i DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=650585