Först måste jag erkänna att de fem senaste nyheterna från Aftonbladet figurerar på min suprstart.se men endast för att jag ska kunna läsa några halvintressanta rubriker. Aftonbladet är inte min nyhetskälla.

Denna gång snubblade jag över Aftonbladets webb-tv där jag såg en video från Tel Aviv, Israel, där en mopedist kör rakt in i baken på en cementbil. Chauffören i den stora cementbilen märker inget och fortsätter åka, de andra som däremot bevittnar olyckan och ser den gamle mannen liggandes skadad på gatan åker också bara förbi. Lungt och fint vejar bil efter bil för att inte köra på den svårt skadade mannen. Två minuter och 50 bilar senare stannar till sist en bilist vid mannen som ligger mitt i gatan.

När jag hör på nyheterna att fem personer dött i israel, irak, palestina eller annat rycker jag inte ens på axlarna. Så likgiltig har jag blivit för hur hemskt det än låter kan jag inte känna empati för varenda människa. Att dag ut och dag in höra på stigande dödsiffror i oroliga områden i världen gör mig bara mer och mer avtrubbad och jag stänger ute den verklighet som är alltför hemsk för att smälta. Om skulle bli förtvivlad över allt elände skulle jag inte ha tid att leva.

För israelerna är våra nyhetssändningar verklighet, det vi ser på TV ser de genom fönstret. Är det möjligt att bli så avtrubbad av den hemska verkligheten så att man inte bryr sig om att stanna vid en trafikolycka där en man ligger skadad? Det verkar onekligen som det. Steget mellan att sätta locket på när man ser på nyheterna och att strunta i en skadad människa som ligger mitt i en korsning är stort men är inte beteendena släkt?

Finns det likheter eller är det bara jag som försöker vara smart?