StarbucksSå var det dags igen, nu har en man i Kansas city mördat två människor på ett Starbuckscafé. Två andra blev skadade men lyckades behålla greppet om pinnen.
Det var vid 15:30 lokal tid som skottdramat inträffade och uppgifter från DN säger att mannen hade en AK-47:a. För er som inte vet vad det är för slags vapen kan jag säga att det är ett utav de mest utspridda automatkarbinerna i världen, även känd som Kalasjnikov. Jag förmodar att man kan få tag på sånna i vapenaffärerna i USA.

Nyligen skrev jag om USA:s vapenlagar, i och med den hemska skolmassakern, och den här gången lyckas jag inte heller undvika det ämnet. Nog för att jag kan förstå varför människor vill köpa jaktvapen för just jakt och pistoler för att kunna skjuta andra knarklangare men varför ska man kunna köpa rent militära automatvapen? Kan myndigheterna se något vettigt i det? Nu var det förmodligen ett spån som sköt med en AK-47:a men nästa gång något liknande händer kanske förövaren kan hantera vapnet. Då behöver du fler än dina tio fingrar att räkna antalet döda på.

Men det finns andra synvinklar, i den djupa western tycker folk att det behövs mer vapen så att det alltid finns någon med ett skjutvapen som kan stoppa en gärningsman. Det är väl lättare att tänka så när folket redan har så mycket vapen.

Nu får det ta och hända något i Sverige så jag slipper skriva om USA!