För ett tag sedan gästade en tarot-tand TV3:s insider. Jag är inte den mest inbitne i den cirkusen så jag vet inte vad hon ville bli kallad men däremot påängterade hon noga att hon ägnat 30 år av sitt liv till tarotkort och spådom.

Under insiders timslånga programtid skulle hon klara utmaningen hon själv åtagit sig. I studion skulle hon, med hjälp av sina tarotkort, ta reda på vilken bok som låg i vilken låda. 15 olika böcker i 15 olika lådor. Denne spådam behövde ha 12 av 15 rätt för att utmaningen skulle betraktas som lyckad/godkänd och för det skulle hon få 100 000 kronor av Humanisterna.
Humanisternas frontfigur, Robert Aschberg och jag förstod att det skulle gå åt skogen för spådamen. Hon var däremot optimistisk men den var fullständigt bortblåst då alla lådor var öppnade – hon hade inte ett enda rätt. 15 fel av 15 möjliga.

Jag har aldrig trott på någon form av övernaturliga krafter eller liknande och tycker att det borde finnas en anledning till att ingen med hennes ”förmågor” tidigare gett sig på liknande utmaningar. Eller varför vinner inte de på lotto någon gång ibland? ”Nej, det är inte så det fungerar” eller ”Nej, det är inte rätt”.
Nej, det kanske inte är moraliskt rätt men du kan ju vinna en massa pengar och skänka de till bättre behövande. Det är mycket bättre än att någon halvtjock västerlänning spenderar vinstpengarna på sprit och en till bil. Och om ”det inte funkar så” vill jag gärna veta vad som gör det möjligt att spå vilken bok som ligger i vilken låda, som spådamen påstod, men inte hur man vinner på lotterier osv. T.ex. vilka nummer som trillar ur Gotlands stolthet.
Vad är skillnaden?