Till tonerna av SJ:s reklam på radion växer läskigheterna sig mäktiga på min termosmugg. Reklamens Upplägg är som så att de spelar ett stycke hemsk musik i några sekunder. Sedan ger de en siffra på hur mycket koldioxid en bil släpper ut om man t.ex. sitter i en bilkö under tiden musiken spelas. Sedan får man höra att om man istället skulle åkt tåg hade det släppt ut ”nästan ingenting”.
Sorgligt nog kommer jag inte ihåg siffran på hur mycket koldioxid en bil skulle ha släppt ut men att SJ inte alls ger ut någon siffra på hur mycket ett tåg släpper ut är ju halvbra, för mig blir jämförelsen helt värdelös. Jämförelsen är inte i närheten av fullständig men om två siffror skulle nämnas hade vi som publik fått något att ta i.

Jag undrar om SJ redovisar utsläppen för den genomsnittlige bilen i reklamen eller om de talar om en bensinslukare som t.ex Range Rover. Vem vet? Eller om ”nästan ingenting” är beräknat utifrån tågens kapacitet. Alltså att hela tåget som far fram och tillbaka förorenar väldigt mycket men om man ränkar på antalet personer som tåget kan åka runt med släpper varje, möjlig, passagerare ut ”nästan ingenting”.
Sist jag kollade är tågen inte alltid fullproppade, visst är tågen fulla vid rusningtid men tänk på alla turer som körs med bara ett fåtal passagerare.

Misstolka mig inte, det är bra att värna om miljön, jag undrar bara om SJ förskönar tågens miljövänlighet.



På tal om SJ och ingenting anar jag en viss nyhetstorka i lokaltidningen när de återger dramat om en kvinna som nästan blev lurad att betala dubbelt så mycket på pendeltåget. Med en enorm bild på en stämplad tågbiljett prydde artikeln en hel halvsida.
Okej, om man sitter på tåget och konduktören vill ha för mycket pengar säger man till och bedyrar sin rätt men att skriva om det i tidningen? Nej, verkligen inte och jag kan förstå de stackarna på SJ/SL som måste hålla koll på priserna. Det jojjas ordentligt i den karusellen.