John Locke från Lost Efter en diskussion om filosofi med min mor halkade vi in på den amerikanska ”declaration of independence” som det skryts om i var och varannan film från just det landet.
Mamma, Karin, trodde att det var från 1776 och jag trodde att det var från 1783 . Det visade sig att 1776 var rätt men jag var inte helt ute och cyklade eftersom 1783 var året då britterna accepterade att kolonierna blev självständiga.

Intressantare var att han (Thomas Jefferson, USA:s tredje president) som till mestadels skrev självständighetsförklaringen inspirerades av en engelsk/skotsk filosof vid namn John Locke.

För dem som inte vet är John Locke karaktären i Lost som ofta hänvisar till ödet och att de har hamnat på ön av en anledning, de ska utföra saker och John menar att ön ska ”berätta” vad.

John Locke - filosofen

Har skaparna av Lost inspirerats av den engelska filosofen från 1600-talet och stänkt in lite av hans tänkande i Lost-karatären vi har bekantat oss med?

 

Jag är ingen expert på varken John Locke eller John Locke så jag kan inte knappa ner en oändlig massa sammankopplingar mellan de båda men namnen är onekligen fantastiskt lika och de verkar dela en hop tankegångar. Jag borde vara långt ifrån den första som kommer på detta men ju fler som vet desto bättre…

 

Now where’s my tea?